madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Rotselleripuré, ett snabblagat tillbehör

 
Jag som inte klarar av att äta ens en tesked med potatismos älskar rotsakspuré. Idag blev det rotselleripuré, passar bra till kraftigt kött som vilt, lamm eller mustigt nötkött.

Ca 500 g rotselleri
2 msk grädde
1-2 tsk örtkrydda av något slag
Salt och peppar

Skär först bort rotdelen på rotsellerin, då slipper du få jord på skärbrädan sen. Ta bort skalet och skär sellerin i mindre bitar. Koka i saltat vatten till sellerin är så pass mjuk att det går att sticka en gaffel igenom. Häll bort vattnet och lägg sellerin i en matberedare med knivarna i. Mixa sönder grovt, tillsätt sedan grädde och örtkrydda (jag tycker körvel passar utmärkt!), fortsätt mixa tills det är en jämn och tjock puré. Smaka av med salt och peppar.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: