madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Lax i foliepaket - inte bara för grillsäsongen

 
Att laga fisk i foliepaket är ett bra sätt att låta middagen sköta sig själv medan man gör annat - och man riskerar inte att den blir torr eller bränd.

Vik en stor bit folie dubbelt och smörj med smör i mitten (den smorda delen bör vara lite större än fiskbiten som ska tillagas). Lägg fisken på den smorda folien. Idag användes jag lax men det funkar med de flesta fiskar. Krydda (dagens variant kryddades med salt, basilika, salvia och persilja) och stänk gärna på lite citron. Hacka gärna lite purjolök och strö över. Lax behöver inte mer fett egentligen, men eftersom jag gjorde lite väl mycket vitlökssmör i helgen och purjon blir så mycket godare av det smulade jag över några småbitar smör. Vik ihop folien till ett luftigt paket runt fisken och nyp ihop kanterna ordentligt så att ångan inte kan smita ut under tillagningen. In i mitten av ugnen (ca 225 grader).

Tillagningstid beror på fiskens storlek. En bit på ~ 500 g tar 40-45 minuter. Har man bråttom så går det fortare att göra flera paket med mindre bitar i. Har man olika smak i familjen kan man då dessutom passa på att krydda paketen olika.

Förresten, eftersom jag är gift med en entusiast så vet jag att grillsäsongen kan vara året runt...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Felicia
skriven :

Gott!

Svar: Ja, det är så gott. Till och med femåringen som bara gillar rökt och gravad fisk åt riktigt mycket av detta.
madebymartina.blogg.se