madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Salviasås

Denna sås blev en liten succé här hemma så jag skyndar mig att skriva ner hur jag gjorde så jag kan göra den igen.

1,5 msk smör
7-8 blad färsk salvia
1/2 dl vitt vin
1/2 tsk soya (använder en svag sort)
1/2 msk kalvfond
2 dl grädde
Salt och peppar

Smält smöret på medelvärme i en tjockbottnad kastrull. Låt salvian som du finhackat ligga i smöret och småputtra en minut eller två så det börjar lukta ordentligt med salvia.
Håll i vinet, fonden och soyan, öka värmen och reducera lite. Vispa ner grädden och låt puttra någon minut. Toppred till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: