madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Kycklingklubbor med chokladsås

 
Får väl börja med att skriva att jag INTE är gravid men idag har jag lagat och serverat kyckling, ris, chokladsås och brysselkål till middag.

Kycklingklubbor och kycklinglår tycker jag är bra vardagsmat de dagar man har ca 50 min på sig innan maten måste vara klar. Annars kan man förstås tillaga dem kvällen innan om man vill. Dessutom är det billig mat. Jag gissar att det kan bero på att vi (inte bara min familj utan vi människor i västvärlden) äter så mycket kycklingfilé att det blir ett överflöd av övriga kroppsdelar.

Idag gjorde jag ingen kryddblandning utan "frikryddade" på känn med salt, svartpeppar, spiskummin, malen koriander, starkt paprikapulver, cayennepeppar och lökpulver. In i ugn, 225 grader, med ovansidan upp. Vänd efter en halvtimme och dra då även ner temperaturen till 200 och låt vara i ugn 15-20 minuter till.

Jag gillar att ha choklad i maten, och tycker choklad passar lysande till kyckling, speciellt om man kryddar med chili av något slag. Kokade 2 msk chilisås tillsammans med 2 dl vatten och en tärning kycklingbuljong. När det reducerats lite, ner med 1/2 msk soya, 1/2 msk farinsocker, 1 knapp msk kakao, 2,5 dl grädde och låt puttra en stund. Smaka av med salt, peppar, någon slags chili och lite kanel. Toppred med maizena eller liknande.

Godast blir kombon kyckling och chokladsås om man smular lite nachochips över! 👌
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: