madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Äntligen anka!

 
Barnen fick välja menyn på alla hjärtans dag (hämtmat från Max) så då bestämde jag att lördagen var min. Jag har många älsklingsrätter och en av dem är anka.

Innan jag lagat anka första gången trodde jag att det var svårt, men det är tvärtom väldigt lättlagad festmat. Så här gör jag med ankbröst:

Skär ett rutmönster på fettsidan, tänk att rutorna ska vara ungefär 1,5x1,5 cm. Salta och peppra på båda sidor. Värm en stekpanna och lägg i brösten med fettsidan ner. Stek på högsta värme i ungefär en minut, dra sen ner värmen lite och vänd på brösten. Låt undersidan få lite färg innan du vänder tillbaka. Sätt nu i en stektermometer i ena bröstet och ta ner värmen ytterligare (min häll går till 9, jag brukar sätta på 5 här) och lägg på ett lock. Ankbröst ska stekas till 65 grader, eftersom det går fort mot slutet ställer jag termometern på 62 grader. Innan jag lyft locket, tagit ur termometern och plockat upp brösten så brukar de vara lagom rosa.

Packa in brösten i folie och låt dem vila medan du gör sky.

Häll över ungefär 1 dl av stekskyn i en såskastrull. Häll även ner 1 dl vatten,1/2 dl vitt vin, 1 msk kalvfond och 1 msk balsamvinäger. Koka upp och låt reducera lätt, toppred sedan med lite maizena utblandat med vatten så att skyn blir lite tjockare.
 
Skär ankbrösten riktigt tunnt så smakar de bäst. ankbröst är ganska stora (väger oftast mellan 300-400 g styck) så det räcker bra med ett bröst till två personer. Men det är väldigt gott att äta kallt som pålägg sen så jag lagar alltid så att det ska bli lite rester. 

Jag brukar oftast servera detta med palsternackspuré men igår blev det med en annan favorit: svamprisotto.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: