madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Risotto med karljohansvamp

 
Risotto är egentligen en egen rätt men jag lagar det allt som oftast som tillbehör till en god köttbit. Alla i familjen gillar risotto så vi äter det 1-2 ggr i månaden och 99 % av gångerna med karljohansvamp.

Risotto är inte svårt att göra men den kräver att man ger sig tid att stå vid spisen medan den tillagas.

Till ungefär 4 portioner:

2-3 msk finhackad karljohansvamp (jag använder torkad som jag låter ligga i blöt i 50% mjölk och 50% vatten)
En finhackad schalottenlök
2-3 msk smör
3 dl arborioris *
1,5-2 dl vin (vitt eller rött funkar)
8 dl grönsaksbuljong
Ca 1 dl riven parmesan
10-20 g rumsvarmt smör

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull, stek försiktigt svamp och lök - de ska inte ta färg. Häll i riset och rör om ett tag, optimalt är att varje riskorn blir glansigt av smör runt om. Dra ner till medelvärme och häll i vinet, rör om tills allt vin sugits in i riset, börja då späda med lite av den varma buljongen. Du behöver inte röra konstant, men ofta. Låt det aldrig koka torrt utan späd med buljong så snart det inte är blött i riset. När det gått 20 min sedan du hällde i vinet, slå av värmen helt och rör ner parmesanen. Rör till sist i det rumsvarma smöret och servera genast.

Några tips:
+välj en god buljong, då man inte använder kryddor är det buljongen och svampen som ger smak till risotton.
+ efter buljongen kokat upp, ha den på samma värme som risottokastrullen.
+ smaka då och då, och gå inte bara efter klockan. Riset ska vara lite al dente, annars blir det bara en mycket skum risgrynsgröt.

* använder man annat risottoris, se efter grundrecept på förpackningen så att vätskemängden funkar
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: