madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Falsk osso buco - billig festmat

 
Äkta osso buco ska göras på kalvlägg. Det är riktigt gott. Jag har även provat att göra osso buco på entrecote, högrev, lammkött och renkött, det är också gott. Men min favorit är faktiskt denna som är så "fuskig" att det nog inte kan kallas osso buco längre, gjord på fläskytterfilé! Inte lika mustig, men fräschare och mer barnvänlig.

Gör först gremolatan:
En kruka persilja (jag föredrar den med krusiga blad)
Skalet av två citroner
5-6 vitlöksklyftor

Finhacka persiljan. Riv citronskalet och vitlöken fint. Blanda allt.

Skär ca 1 kg fläskytterfilé i cmtjocka skivor, salta och peppra på bägge sidor.

Vänd varje fläskskiva i vetemjöl, bryn sen på båda sidor i en stor gryta.

När allt fläsk är brynt, häll i ca 500 g krossade tomater, 1 dl vin (funkar faktiskt med både rött och vitt) och en smulad köttbuljongtärning. När buljongtärningen löst upp sig och allt bubblar, sätt i ungefär hälften av gremolatan, dra ner värmen och släng på ett lock. Låt sedan stå och småputtra i minst 30 minuter.

Använd resten av gremolatan till servering.

Servera med t ex pasta, ris, risotto, polenta, polentapotatis eller ät som den är utan tillbehör.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: