madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Nationaldagssoppa - ett multinationellt hopkok

 
Så vitt jag vet så finns det inte någon officiell nationaldagsrätt som man "ska" äta på nationaldagen och jag vägrar fira ännu en högtid med "smörgåsbord".

Vad är egentligen svensk mat? Hur länge ska en rätt ha varit svensk för att kallas svensk? Så kallad husmanskost är typiskt svenskt för mig, men inget jag lagar eller äter ofta, tycker inte heller det finns tydliga gränser för vad som är husmanskost och inte.

En av sakerna jag verkligen uppskattar med Sverige är att vi låter oss influeras från andra länder och kulturer, inte minst när det gäller mat.

Min nationaldagssoppa blir därför ett litet hopkok för att fira alla "kök" som finns i Sverige.

1 liten gul lök
5 klyftor vitlök
5 små morötter
1/4 rotselleri
1 fänkål
500-600 g fisk (jag använde lax och torskrygg)
3 dl skalade räkor
0,5 g saffran
2 msk tomatpuré
3 msk hummerfond
2 dl vitt vin
1,5 l vatten
1 tsk torkad persilja
Salt
Peppar
Cayennepeppar (en gnutta - gärna ganska stor)
Smör
2,5 dl grädde

Skiva grönsakerna tunnt m h a en mandolin. Finhacka vitlöken.

Smält smöret i en stor gryta och bryn snabbt lök, vitlök, fänkål, morot och rotselleri tillsammans med saffran, persilja och tomatpuré. Tillsätt fond, vin och vatten och låt koka upp. Låt puttra ett par minuter, rör sedan ner grädden. Smaka av med salt och peppar.

Tärna fisken och sätt ner i grytan. Låt puttra ca 5 minuter, ta av värmen och rör ner räkorna.

Servera med en rejäl klick aioli och bröd - gärna vitlöksbröd.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: