madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Enkel och snabb currykyckling

En av makens vardagsfavoriter tror jag och mina barn har nu också lärt sig att äta detta med god aptit - trots att det innehåller lök!

4 filéer kyckling skurna i strimlor eller bitar
1 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1,5 tsk curry
1/3 tsk vitlökspulver
1/3 tsk lökpulver
1/2 tsk koriander
1/3 tsk ingefära
1 krm chilipeppar
1 tärning hönsbuljong
1,5 dl vatten
1 lök, skuren i tunna strimlor
Matfett

Blanda mjölet och kryddorna. Vänd varje kycklingbit i blandningen (allt kommer inte att gå åt men det blir svårare att göra med mindre mängd). Stek kycklingen i matfettet i en gryta eller stor stekpanna, det ska bli fin färg på alla sidor. Låt löken steka med sista två minuterna.

Sänk värmen något och smula ner buljongtärningen över. Tillsätt vattnet, lägg på lock och låt puttra i ca 10 min.

Servera med ris.

Detta fick så strykande och snabb åtgång idag att jag inte hann ta någon bild.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: