madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Southern peach - en sommardrink

 
På sommaren tycker jag att det kan vara kul att göra lite drinkar. Förra helgen hade vi en middag med amerikanska södern som tema och jag ville göra några fördrinkar. De flesta recept jag hittade i våra kokböcker och på nätet med rätt tema innehöll antingen något jag inte gillar (typ whisky eller bourbon) eller ingredienser som är svåra att få tag på i Sverige. Så det blev till att uppfinna något själv. Jag blev väldigt nöjd med denna drink för jag tycker den smakar sommar, södern och framförallt gott.

Isbitar
1msk vit rom
1/2 dl persikojuice
1/5 krm kanel
1 dl hallonsoda

Skaka is, rom, kanel och persikojuicen i en shaker. Sila ner i ett litet glas, häll i hallonsodan.

*persikojuicen gjorde jag genom att mixar tre konserverade persikohalvor med 1/2 dl av sockerlagen de ligger i. Jag provade även en variant med koncentrerad lättdryck med smaken apelsin-persika, det blev också gott.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: