madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Pasta med musslor

Jag tycker musslor är sjukt gott. Men ska jag äta mig mätt på bara musslor så blir jag less att öppna skalen. Den självklara lösningen för en kolhydratsjunkie är naturligtvis att laga musslor med pasta. Gott och mättande!

Till ca 4 portioner behövs

1kg blåmusslor
En schalottenlök
3 vitlöksklyftor
1 burk hela skalade tomater
2 dl vitt vin
25g smör
10-talet färska salviablad
2+1tsk persilja
2 tsk basilika
2 tsk farinsocker

Pasta (gärna spagetti eller tagliatelle).

Tvätta musslorna noga och släng de som är döda (de som inte stänger sig om man knackar lätt på dem).

Finhacka lök och vitlök. Ta ungefär hälften av vitlöken och bryn i nästan allt smör (spara ca en msk). Tillsätt den hackade salvian och rör om en minut, häll sedan över tomaterna. Skölj ur tomatburken med ungefär hälften av vinet och häll även i detta. Låt koka upp och tryck på tomaterna med en slev så att de delas. Tillsätt persilja (spar en tsk), basilika och farinsocker. Dra ner värmen något och låt stå och puttra medan du fixar musslorna.

Smält smöret som är kvar i en gryta (ca 3liter), bryn snabbt lök och vitlök. Rör ner den sista tsk persilja. Lägg sedan i musslorna och häll över vinet. Lägg på lock och dra ner tempen lite. När de flesta musslor öppnat sig är de klara, tar 5-8 minuter.

Smaka av tomatsåsen med salt och peppar. Häll såsen över nykokt pasta, lyft upp musslorna mha hålslev eller liknande och rör ner dem i pastan. Släng de musslor som inte öppnat sig!
 
Servera med riven parmesan.

Obs! Släng inte musselspadet, sila det och frys ner vätskan, går att använda som fond när du vill koka god sås till fisk.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Longevity - en blogg om hälsa
skriven :

Ser gott ut

Svar: Tack! Det var riktigt gott, kul när man får tag på fina musslor!
madebymartina.blogg.se