madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Lammsadel

 
Ett enkelt sätt att laga gott kött utan ansträngning.

Putsa en lammsadel (min vägde nog ca kilot, från ett lamm på 15 kg) från hinnor så att kryddor kan ta sig ner i köttet.

Mortla ihop
1,5 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
4 -5 tsk olika örtkryddor (i detta exempel använde jag persilja, basilika, oregano och rosmarin).

Massera in kryddorna i köttet, runt hela biten. Sätt in en köttermometer i köttet, lägg i en smord ugnsform och tillaga i långt ner i ugnen på 150 g. När termometern visar ca 20 grader, vänd sadeln.

Blanda
2 msk kaffe
2 msk rödvin
1 msk balsamvinäger
När termometern visar ca 40 grader, vänd sadeln en gång till och häll över vätskan.

Tillaga till 60 grader, ta ut och låt vila minst 15 minuter innan du skär upp. Använd gärna lite av vätskan från formen i sås.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: