madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Rullader av fläskytterfilé

 
Förr gjorde jag alltid fläskrullader av färdigskuren snitsel men sen jag testade att göra av fläskytterfilé så gör jag aldrig av något annat.

Här är mitt ungefärliga recept.

En fläskytterfilé på dryga kilot
Ca 10 skivor salami och eller rökt skinka
1 finhackad schalottenlök
3 msk dijon
1-2 msk riven parmesan
1/2 dl vitt vin
1 till msk dijon
2,5 dl grädde av valfri fetthalt
Smör eller annat fett att steka i
Paprikapulver
Körvel
Salt
Vitpeppar

Börja med att putsa filén och skär den sen i cmtjocka skivor. Ta fram köttklubban och bulta ut skivorna till de är några mm tjocka och har storleken som handflatan på en basketspelare. På ett ungefär alltså.

Finhacka löken och salamin/skinkan, lägg i en skål och blanda ner dijon (3 msk) och parmesan. Smaka av med paprikapulver ( ca 2 kom) och körvel (en knapp msk).

Lägg en klick av dijonröran på en fläskskiva, rulla ihop och fäst med en steknål eller tandpetare. Fortsätt tills alla skivor är rullar och fyllningen är slut.

Stek rulladerna några i taget och låt dem få ordentligt med färg även om de inte behöver vara helt genomlagade. Krydda försiktigt med salt och vitpeppar medan du steker, tänk på att fyllningen ger rätt mycket sälta.

När alla är stekta, vispa ur pannan med en msk dijon och det vita vinet. Låt koka upp och häll sedan i grädden. Låt puttra några minuter och smaka av med paprikapulver och körvel. Lägg sedan i alla rullader och låt dem puttra i såsen i 10-15 minuter.

Servera med pressad potatis eller fullkornsris och grönsaker.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: