madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Italiensk potatisgratäng - eller kanske amerikansk?

 
Igår var vi lite fantasilösa medelsvenssons och skrev oxfilé och potatisgratäng på menyn. Det händer inte ofta hos oss eftersom jag har lyckats gifta mig med en man som inte gillar "vanlig" potatisgratäng. Men livet och äktenskapet är fullt av kompromisser och ibland är det kompromisserna som ger lite extra guldkant till tillvaron: jag gjorde sk italiensk potatisgratäng istället. Eller rättare sagt en variant på det eftersom vi hade slut jordärtskockor.

En form på ca 18x23x4 cm är lagom för vår familj och i den blir det tillräckligt med
7-8 normalstora potatisar, skurna i tunna skivor
1 sötpotatis skuren i tunna skivor
3-4 vitlöksklyftor
~40 g färsk spenat
2,5 dl riven parmesan
2,5 dl grädde (helst sk pastagrädde)
Salt och peppar

Smörj formen och lägg sen i potatis och sötpotatis i tunna lager. Krydda med salt, peppar och pressad vitlök mellan varje lager. När formen är halvfull bred ut spenaten över hela formen. Lägg på ett till lager potatis och strö sedan all parmesan över. Avsluta med potatislager tills formen är full, häll över pastagrädden så att den rinner ner bland lagren.

Grädda i mitten av ugnen 200 grader i ca 45 min (gratängen ska ha fått färg och det ska gå utan motstånd att trycka en gaffel till botten).

Oxfilén fick bara salt och peppar på sig och en kort stund i grillpanna och så kokade jag en grönpepparsås. En riktigt god middag!

Det känns ju inte så italienskt med sötpotatis så kanske jag ska kalla detta amerikansk gratäng, i normala fall använder jag jordärtskockor istället för sötpotatis. Men sötpotatis är färgglatt och gott så det kommer att användas fler gånger.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: