madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Enkel lördagsmiddag med långkok

 
När man varken har tid eller ork att laga mat men ändå vill äta något ordentligt, då är crockpotten ens bästa vän!

Idag användes den till en bit fläskkarré. Gjorde som jag brukar när jag ska göra en hel köttbit i crockpotten, börjar med en kryddpasta.
1/2 tsk salt
2 msk dragon
1 msk grönpeppar
1 tsk paprikapulver
1/2 tsk lökpulver
2 krm ingefära
Lite cayennepeppar
Mortlas ihop och blandas med 3 msk senap (Johnnys sötstarka blev det idag) och 1 msk tomatpuré.

Putsade sen karrébiten lite så att det blir lättare för kryddorna att tränga in, sen är det bara att smörja in kryddpastan runt hela karrén och lägga i grytan. Häll sedan i en knapp msk konjak, 2 msk vatten och några droppar kycklingfond i skålen där kryddpastan varit och rör runt lite för att få med det sista av kryddorna. Häll över i grytan. Tillaga på låg temperatur i sex timmar.

När karrén var klar fick den vila inlindad i dubbelt folie medan jag gjorde en sås av en del av vätskan som blev kvar i grytan. (1 dl vätska, 2-3 droppar kycklingfond, några droppar soja, reducera till hälften, i med en tetra grädde, smaka av med paprikapulver, perilja, salt och peppar. Red till önskad tjocklek.

Serverade fläsket och såsen med råstekt potatis och grönkålschips. God och billig mat ( under 100 kr för hela middagen och det blev rester så det räcker till lunch) men jag och maken önskade mer styrka i kryddningen så nästa gång blir det även sambal i kryddpastan.

Ännu enklare efterrätt, barnen önskade sig glass och godis, vaniljglass, kladdkakeglass, chokladfingrar och smarties - även efterrätt som tar två minuter att "göra" kan vara gott.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: