madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Pad Thai

 
När jag för si så där 15 år sedan gick en kurs i thailändsk matlagning så fick jag ett himmelskt bra recept på pad thai. Tyvärr så innehöll det så många udda ingredienser som inte alltid fanns ens på den välsorterade thaibutik där jag brukar handla. Därför har jag gjort en förenklad och försvenskad variant som funkar bra till vardags.

300 g risnudlar - tillagade enligt förpackning
2 kycklingfiléer - strimlade
100 g räkor - skalade
3 ägg - ihopvispade
2 klyftor vitlök - finhackade
4 salladslökar, skurna i små slantar
1 dryg msk thailänsk fisksås
1 msk pressad lime
2 tsk farinsocker
1 tsk ainomoto *
Chiliflakes
En näve böngroddar
1/2 dl hackade jordnötter
Olja

Se till att ha alla ingredienser framme och förberedda innan du slår igång plattan, när man väl börjar går tillagningen väldigt snabbt.

Hetta upp lite olja i en wok eller stekpanna. Sätt ner vitlöken och låt den få ljus gul färg men akta så att den inte bränns. Lägg ner kycklingen, rör om och häll över fisksåsen, limen, farinsocker och ainomoton. Woka till kycklingen är genomstekt, tillsätt då räkorna rör om och häll i nudlarna. Försök att blanda om allt och för sedan allt till ena halvan av woken. Dra woken lite åt sidan så att endast den tomma delen av den står på plattan. Häll de vispade äggen i den tomma delen och rör så att det blir som en äggröra. Blanda ihop allt och rör ner även salladslök och böngroddar. Toppa med chiliflakes och jordnötter vid servering.

*hittar du inte ainomoto så använd istället 3-4msk buljong och lite extra fisksås.

Pad thai är ju lite av en pyttipannarätt så man kan sätta i de flesta proteiner och grönsaker. Gör t ex en vegetarisk variant genom att byta ut kyckling och räkor mot tofu och svamp.


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: