madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Italieninspirerad kyckling

 
Jag är väldigt förtjust i italiensk mat och när jag ska spontanlaga mat av vad som finns hemma utan någon planering så blir det ofta Italien jag låter mig inspireras av. Så även idag.

4-5 kycklingfiléer delade i två eller tre delar.
Smör
1 tsk torkad salvia
1 tsk oregano
1/2 tsk vitlökspulver
1/2 tsk paprikapulver
Salt
Peppar
1/2 dl vitt vin
1 msk tomatpuré
1 msk kycklingfond
2,5 dl grädde
Lite redning

Smält en rejäl klick smör i en stekpanna, bryn kycklingen runt om och krydda på alla sidor. När kycklingen fått lite färg, lyft över den i en tallrik och vispa ur pannan med vinet. Tillsätt tomatpurén och fonden, låt koka ihop 2-3 minuter och tillsätt sedan grädde. Smaka av med salt, peppar och ev lite mer salvia.
När såsen kokat ihop något, sänk värmen och lägg ner kycklingen i såsen. Lägg på lock och låt puttra ca 20 minuter. Toppred om såsen känns för tunn.

Servera med risotto eller ris och gröna grönsaker så blir det italienska färger också.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: