madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Päronpanacotta med salta pussar

 
Med en man som inte gillar sötsaker och två barn som bara vill ha glass till efterrätt så blir det sällan jag tar mig för att laga dessert. Men påsken är ju något av sötsakernas högtid så något måste jag få till.

99% av alla desserter jag gillar innehåller choklad och jag har lyckats gifta mig med en man som inte gillar choklad! Därför blir årets påskefterrätt något man kan äta både med och utan choklad.

Först panacottan:

En liten burk konserverade päron (eller 5 päronhalvor från en stor)
Lite grön hushållsfärg
5 dl vispgrädde
1/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk gelatinpulver
2 msk vatten

Kör päronen i mixer till en så slät massa som möjligt. Rör ner 2 droppar hushållsfärg (påverkar inte smaken men färgen blir finare). Det blir väldigt, väldigt grönt, jag associerade till mosad alienhjärna, men det bleks av grädden sen. Ställ moset åt sidan en stund.

Rör ut gelatinpulvret i det kalla vattnet och låt stå.

Koka upp grädden med sockret och vaniljsockret. Ta av från värmen när det kokat upp, rör ner päronmoset och sedan gelatinen.

Sila upp i formar/glas som är sköljda men inte torkade. Låt stå i kylen minst fyra timmar eller gärna över natten.

Italienska kyssar ska innehålla likör, men jag gjorde lite barnvänligare pussar istället.

25 g smör
1 dl vispgrädde
150 g choklad (70%ig)
Lite salt

Hacka chokladen. Koka upp grädde och smör, ta av från värmen och rör ner chokladen. När all choklad smält smaka av med lite salt. (man ska känna en lätt saltsmak i chokladen men det får inte ta över).

Vill man göra kyssar istället så hoppa över saltet och rör ner 2-3 tsk likör istället. Eller kaffe för de som nu gillar sånt. Mest italienskt smakar det med amaretto tycker jag.

Ställ in i kylen. Låt stå en timme, ta sedan ut och spritsa till 25-30 st pussar. Stoppa tillbaka i kyl minst en timme så de får stelna ordentligt.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: