madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Vabbning och grönsaksbrist - en veckosallad funkar alltid!

 
På affären gapar grönsakshyllorna tomma på grund av snön i södra europa. Hemma och vabbar, ska alltså försöka servera något gott och nyttigt och få i minstingen grönsaker både till lunch och middag. Veckosallad löser krisen som så många gånger förr!

Veckosallad verkar det finnas 100tals recept på, så här gör jag min.

Strimla 600-700 g vitkål, med mandolin går det riktigt snabbt. Riv 2-3 morötter på rivjärnets grövsta sida. Blanda allt i en stor skål som har ett passande lock. Dra några varv med svartpepparkvarnen och rör om.

Fyll en kastrull med:
1 dl strösocker
1 dl rapsolja
1 dl vitvinsvinäger
1 dl vatten
1 tsk salt
Några droppar pressad lime.

Koka upp lagen, rör om lite så att allt socker löser sig och häll den kokande lagen över salladen. Rör om och låt stå framme tills den svalnat. Med lock på håller den sig minst en vecka i kylen (om den räcker så länge!) och blir godare för varje dag.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: