madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Snabbaste slöpastan

 
Vi har varit bortresta i helgen och den enda kökssyssla jag har behövt göra är att bre min egna mackor till frukost. Alltså borde jag längta hem till eget kök och spis. Men släng in sjuka barn och två väskor smutstvätt i ekvationen så kanske det förklarar varför dagens middag fick bli snabb och slö. Dessutom har jag märkt att den mesta mat som jag klassar som comfortfood är sån mat som påstås klogga igen ens blodådror... Idag gick jag all in på det!

Värm ca 100 g färskost (jag tog vitlök och örter) i en teflonpanna eller kastrull. Vispa ner 2-3 msk vitt vin så det blir flytande. Vispa sedan ner en tetra grädde. Låt stå och puttra ihop något medan du steker bacon och kokar pasta. Smaka av med örtkryddor och svartpeppar. Done! Förutom pastan och baconen är parmesan ett måste till och gärna en sallad.

Går naturligtvis att variera på hur många sätt som helst. Byt ut baconen mot stekt svamp så är det en vegetarisk rätt. Ta en ost med smak av kantarell och servera med lufttorkad skinka och oliver för en lite lyxigare känsla...fantasin sätter gränserna.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: