madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Semmeldax - utan mandelmassa!

 
Idag har jag bakat semlor. Egentligen ganska trist bakning, men gott blir det.

Eftersom vi har väldigt mycket nöt- och mandelallergi på båda sidor av släkten så brukar vi försöka undvika sånt som innehåller dylika saker. Själv är jag inte allergisk mot det men har aldrig riktigt gillat mandelmassa även om jag med åren lärt mig att äta det.

Men nu blev det alltså semlor utan mandelmassa. Semmelbullarna gör jag efter ett standardrecept ur klassikern "Sju sorters kakor", jag tillsätter dock kardemumma och lite vaniljsocker i degen för att få lite mer karaktär på smaken. Idag var jag stressad och disträ och barnen bråkade medan jag skulle göra degen så jag missade att sätta i ägg - men de blev riktigt goda ändå.

Så till fyllningen, den är inspirerad av en fd svärmor som hade diverse allergier att ta hänsyn till och alltid serverade semlor med kokosfyllning. Jag fick aldrig något recept av henne så jag har gjort min egen tolkning. Till 2 semlor:

Inkråmet från semlorna
2 msk kokosflingor
1/2 tsk vaniljsocker

Rör om och tillsätt några matskedar vispad grädde så att konsistensen blir liknande mjukrörd mandelmassa.

Fyll semlorna med kokosblandningen och gör sedan som med vanliga semlor med grädde och florsocker.

Döttrarna gillar inte grädde, de valde att äta bara bulle. Den äldsta ville dock ha florsocker på och påstod att det då kallas mussla istället för semla.
Taggar: Semla;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: