madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Rotsaksgratäng - ett snabbt vardagstillbehör.

 
 
Ibland känns det som alldeles för lätt att hamna i ris-pasta-potatis-bulgur-snurran när man ska planera vardagsmenyer, just för att det är enkelt och går snabbt. Jag har försökt göra några fler alternativ och detta är nog makens favorit.

Om man grovriver rotsakerna så blir tillagningstiden genast lite kortare. 2 små formar istället för en stor förkortar också tillagningstiden.

Här är ett ungefärligt recept.

Grovriv 700-800 g rotfrukter/potatis. (i just denna blandning är det 3 potatisar, 3 jordärtskockor, 2 morötter och en palsternacka). Pressa gärna i någon vitlöksklyfta, eller finhacka lök. Salta, peppra och smaksätt med någon örtkrydda. Jag använder gärna timjan och persilja. Eller körvel och lite paprika. Rör ner 3-4 tsk riven parmesan (eller annan ost) och ~ 0,75dl grädde. Häll i smorda ugnsformar och tryck ordentligt så det blir hårt packat (se bilden med två formar).

Tillagas mitt i ugnen på ungefär 200 grader. Tillagningstid beror naturligtvis på formernas storlek, för dessa var det 18-20 minuter.

Tips: smaksättning går att variera hur mycket som helst. När vi lagar detta tillbehör till "finare" middagar har vi ofta tryffelolja i. Vill man servera till grillat kan det vara gott att röra ner lite senap i grädden innan man tillsätter den. En fördel med att göra fler små formar är att man kan ha olika smak på dem om man vill.

Vill du ha det som hel måltid: stek lite stark korv och rör ner. Eller strimlor av grillad kyckling, eller...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: