madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Char siu kyckling

 
Jag älskar att kika runt i orientaliska mataffärer och köpa hem något att testa. Senast hittade jag en char siu sås som jag ville testa. Char siu ska användas för att marinera fläskkött som ska grillas, men jag kan aldrig hålla mig till recept eller till sånt man "ska" när det gäller mat. Alltså blev det kyckling i ugn.

Ca 1 kg kycklingfiléer
En knapp dl char siu sås
Lite peppar (schezuan, svart, eller vit - allt funkar)

Skär varje filé i 2-3 bitar, lägg i en smord ugnsform. Ringla över såsen och gnid in den i kycklingbitarna. Peppra lite. Tillaga i ugn, 200 grader ca 25 minuter.

Gör under tiden en sås att ringla över:
1/2 dl char siu sås
2 tsk soya
1 msk vatten
1 tsk sambal oelek.
Blanda ihop allt så det blir en ganska tunn och segrinnande sås.

Servera kycklingen med ris och wokgrönsaker, ringla såsen över.

Inte så mycket matlagning men gott och betydligt billigare än hämtmat från kinarestaurang.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: