madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Pulled chicken - ett halvsnabbt fredagsmys

 
Det är väl inte direkt unikt med tacofredag för småbarnsföräldrar...Vi försöker hålla oss till varannan var tredje vecka ungefär för att inte bli less. Däremot blir det inte köttfärs och färdig tacokrydda - då går min man i strejk!

Idag gjorde jag pulled chicken till tacos, ett lite snabbare alternativ till pulled pork. Jag gör nog aldrig likadant två gånger när jag gör pulled whatever men principen för min pulled chicken är likadan i 98% av fallen (någon gång gör jag i ugn, i lergryta eller i crockpotten): bryn delade kycklingfiléer snabbt och krydda ordentligt på alla sidor, tillsätt vätska, dra ner tempen och låt puttra i ca 45 min under lock. Dra kycklingen och sätt tillbaka i stekpannan/grytan och tillsätt lite bbqsås (eller honung blandad med någon alkohol) och ev mer vatten. Tillbaka med locket och låt puttra 15-20 min till.

Idag gjorde jag min kryddblandning så här:
1 tsk salt
1/2 tsk rödpeppar (krossad som jag sedan mortlar med resten av kryddorna)
1 tsk starkt paprikapulver
0,75 tsk vitlökspulver
0,75 tsk lökpulver
1/2 tsk malen koriander
1/2 tsk oregano
1/4 tsk chilipeppar
1/4 tsk ingefära

Det blev över en dryg tsk kryddblandning när jag kryddat färdigt.

Vätskan jag tillsatte var en msk bourbon och en knapp dl vatten. Efter dragningen la jag till en dryg msk bbqsås och 1/2 dl vatten.

Ikväll åt vi denna kyckling på mjuka tortillabröd (vete, fiber och majs för att tillfredsställa alla i familjen) med dessa tillbehör.
Paprika
Avokado i tärningar som snabbmarinerats i citronjuice och salt
Lök
Turkyougurt
Färsk koriander
Lousianna hot sauce
Tortillachips
Riven ost

Väldigt medelsvenssonskt och väldigt gott!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :


Hur serverar man det om man inte vill äta det som tacos?

Svar: Tack för frågan, jag ska precis skriva ett inlägg om det
madebymartina.blogg.se