madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Palt

Den ultimata tröstmaten?!

Paltfantaster har oftast väldigt många åsikter om vad som är "riktig" palt. Själv är jag uppväxt med en mamma som gör "kroppkakepalt", en farmor som gjorde "gråa palt" med kornmjöl i och en moster som gör palt på rå potatis och vetemjöl och jag gillar alla varianter. Så min variant kallar jag Martinapalt så har jag inte trampat någon på tårna.

För en middag hemma hos oss (och matlåda till de vuxna) behövs det:

Ca 2 kg potatis
15-18 dl vetemjöl
1 ägg
1 msk salt
500-800 g rimmat sidfläsk

10-15% av potatisen kokar jag med skal och låter sedan kallna (gör oftast detta dagen innan).
 

Tärna fläsket och stek, vill ni bara ha i palten räcker det med den mindre mängden. Är ni som mina barn och vill äta fläsk med palt så stek den större mängden så ni kan ha vid sidan av.

Skala den råa potatisen och riv - gärna med matberedare.
Skala den kalla kokta potatisen och pressa med potatispress. Blanda de båda potatisvarianterna med ägget och saltet. Sen är det dax att börja jobba in mjölet. Tyvärr är det svårt att säga exakt hur mycket mjöl, det beror så mycket på hur potatisen är. Men "degen" ska bli ganska fast och okladdig, ungefär som när man bakar rågbröd.

Forma en del av degen till en rund platta, ungefär en cm tjock. Jag tycker palten blir lagom stor om plattan täcker min handflata och går upp ca en cm på fingrarna. Lägg några tärningar (7-8 st) fläsk på mitten av degplattan, vik degen runt fläsket och forma till en boll.

När alla paltar/bollar är klara släpp ner dem en och en i kokande, saltat vatten i en stor kittel. Rör försiktigt med en slev så att palten inte fastnar på botten.

När palten flyter upp till ytan är den klar, tar ca 25 min.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: