madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Porchetta - tillfredsställelse på flera plan

 
Jag gillar matlagning där man får ta i lite fysiskt, där man kan leka lite med kryddning, som sköter sig själv i ugnen eller i en gryta medan jag gör något annat. Porchetta uppfyller allt detta och luktar dessutom fantastiskt under tiden och smakar väldigt gott.

Ofta när man läser recept på porchetta börjar de "Be din slaktare lossa svålen från en fläsksida...". Det är kanske inte bara jag som bor rätt långt från en saluhall och dessutom saknar en personlig slaktare. Jag köper det mesta av mitt fläsk på Ica och har inga problem med att göra porchetta på fläskkarré. Så här gör jag :

Ca 1,5 kg fläskkarré i bit
Ca 2 dl finhackade färska örtkryddor
4-5 finhackade vitlöksklyftor
Salt
Peppar
Steksnöre

Ta en vass kniv och skär upp karrén från ena långsidan och i en spiral inåt. Banka med en köttklubba för att få det till en stor, platt (1-1,5 cm tjockt) stycke.

Salta och peppra på fläsket. Blanda vitlöken med örtkryddorna och bred ut ca 80% av dem på karrén. Rulla ihop så tight du kan från långsidan. Bind ihop med steksnöre. Skär små små snitt i ytan (se upp så du inte skär av snöret) och klappa sedan in resten av örtblandningen runt om. Rulla in i plastfolie och låt ligga i kyl i några timmar eller över natten.

Ugnsstek i mitten av ugnen, ca 125 grader till den är 78 grader i mitten. Använd stektermometer och räkna med att det tar minst tre timmar.

Rulla sedan in i ett bakplåtspapper och låt vila i 10-15 minuter i rumstemperatur innan du skär upp den i halvcentimeter tjocka skivor.

Porchettan kan ätas varm eller kall. På bilden ovan serverade jag den varm med polentapotatis, stekt spenat och en gräddig sås med smak av salvia. Återkommer med recept på den för den blev en hit i vår familj.