madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Matpaj

 
Min man gillar inte paj så jag gör bara paj när jag är gräsänka. Eftersom det inte händer så ofta blir det nästan alltid samma slags paj för jag vill inte slösa bort ett "pajtillfälle" på ett misslyckat experiment. Däremot är min grundpaj sådan att jag kan variera fyllning/innehåll.

Ca 125 g rumstempererat smör
3-3,5 dl vetemjöl
Lite salt
1-2 msk vatten

Rör ihop till en pajdeg och tryck ut i en pajform. Pricka med gaffel i hela skalet och låt sedan stå i kylen, minst en halvtimme men det funkar över natten

Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda pajskalet i ca 10 minuter

Under tiden rör du ihop
1 liten burk (250 g) keso
3 ägg
Ca 2 dl riven ost
Kryddor som passar med fyllningen

Bred ut kesoröran i det varma pajskalet och stick sedan ner fyllning. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter, till fyllningen stelnat.

Fyllningen går som sagt att variera, på bilderna är det tunna bitar salami, avokado och fetaost. Kassler/skinka, grillad kyckling, svamp, körsbärstomater, spenat, räkor, crabsticks, julienneskurna morötter, lök, bacontärningar, pepperoni, zucchini, purjolök, draget kött, chili, skivade köttbullar, kokta ägg, rökt eller gravad fisk, korv är några exempel på vad man kan fylla med. Gör jag med räkor eller något annat smått så rör jag ner dem i kesoröran innan jag brer ut den, blir enklare så.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Sanna
skriven :

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mitt senaste inlägg också

Svar: Tack! Du verkar ha mycket lockande på din sida, får göra en djupdykning när jag får semester - Just nu har jag inte tid att bli lockad att baka
madebymartina.blogg.se