madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Genvägsgnocchi med pancetta och salvia

 
I alla recept jag hittat ska man koka potatisen till gnocchi med skalet på, jag vet att man förlorar lite stärkelse genom att koka den utan skal men jag har inte märkt någon skillnad på slutresultatet utan fortsätter ta denna genväg.

Skala och skär ca 1,5 kg potatis i mindre bitar. Koka i saltat vatten och pressa sedan med potatispress i en bunke. Låt svalna något, tillsätt sedan 1 ägg, 1 msk salt, 1/2 dl riven parmesan och ca 5 dl vetemjöl. Rör ihop till en deg. Hur mycket mjöl som går åt beror en del på potatisen men konsistensen bör vara som en okladdig bulldeg.

Rulla degen till smala rullar och skär sedan rullarna i små delar. Önskar man så kan man mönstra varje liten gnocchibit med hjälp av ett tryck med mjölad gaffel men det är inget måste. Rulla varje bit i lite mjöl och lägg på en bricka eller skärbräda utan att de rör vid varandra.

Koka upp saltat vatten i en kastrull och sätt i några gnocchi i taget. De är klara när de flyter upp till ytan, tar ca två minuter. Plocka upp mha en hållslev och lägg i en djuptallrik medan du kokar resten av gnocchin.

När alla är kokade, smält en rejäl bit smör i stekpanna, dra ner värmen något och lägg i hackad salvia och en pressad vitlöksklyfta. Låt smöret ta smak av salvian och vitlöken en minut eller två, lägg sedan i gnocchin och rör om så att varje gnocchi har rullat i smöret. Häll upp på en tallrik och strö parmesan och stekt pancetta över.

Tänk på att gnocchi är mer mättande än vanlig pasta, en sån här laddning räcker åt ca 6 personer.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: