madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Älgskav

 
Autocorrect vill översätta till älskog och ska jag gå efter makens lovord under och efter middagen så är det likvärdigt 😀.

Ca 800 g älgstek eller annan bra älgbit
1 msk senap (jag använde finsk stark senap)
1 msk viltfond
1/2 dl rödvin
2,5 dl grädde
1 tsk timjan
1/2 tsk vitlökspulver
Salt
Svartpeppar
Smör

Skär/skav köttet när det är ganska fruset för att få tunna skivor och strimlor.

Bryn köttet i omgångar i smör i en stekpanna, salta och peppra (har inga mått då jag använder kvarnar). Lägg över i en djuptallrik när det är klart.

När allt kött är brynt, häll i vinet, senap och fond i pannan. Låt koka ihop en minut eller två, vispa sedan ner grädden. Krydda och låt koka ihop något. Smaka av med salt och peppar, rör ner köttet i såsen, låt även köttvätskan som samlats i tallriken komma ner i såsen. Dra ner värmen, lägg på lock och låt puttra några minuter.

Servera gärna med potatis och grönsaker. Maken tycker gelé är ett måste till.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: