madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Sesamkyckling

 
Hemma med huvudvärk och feber, tänkte att jag skulle pigga upp mig med att ta över matlagningen idag. Då det bara stod "kyckling och ris" på veckoplaneringen kände jag att jag hade rätt fria händer. Är man sjuk så ska man ju gärna äta sånt man mår bra av så ingefära, vitlök och chili kändes som rätt ingredienser att ha med. Ur dessa tankar föddes detta "recept".

4 kycklingfiléer
1 äggvita
1 msk thailändsk fisksås
Malen ingefära
Chilipeppar
Ca 1 dl sesamfrö

Sås:
1/2 dl soya
1 tsk sesamolja
1/2 - 1 tsk sambal oelek
1 tsk flytande honung
1 stor vitlöksklyfta
1 bit ingefära (ungefär lika stor som vitlöksklyftan)

Sätt ugnen på 200 grader. Skär varje filé i tre delar.
Rör ihop äggvitan med fisksåsen och smaka av med ingefära och chilipeppar. Doppa varje kycklingbit i äggröran och rulla sen i sesamfrö. Bryn kycklingen på bägge sidor i lite olja men var försiktig så att fröna inte blir brända. Lägg de brynta kycklingbitarna i en smord ugnsform, sätt in mitt i ugnen ca 30 min.

Blanda alla ingredienser till såsen, vitlöken och ingefäran finrivs eller hackas väldigt smått. Låt stå i kyl till kycklingen är klar. Servera med ris och wokgrönsaker.



Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: