madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Kycklingfrikadeller med asiatisk touch

Idag hade jag lyxen att laga mat bara åt mig själv - ingen annans smak att ta hänsyn till. Då ska det innehålla jordnötter för det älskar jag men barnen kan/får inte äta det.

500 g kycklingfärs
2 msk potatismjöl
1/2 tsk av vardera: chilipeppar, malen ingefära, malen koriander och vitlökspulver
2 tsk thailändsk fisksås
Knappt 1/2 dl vatten

1-2 msk olja
1 msk röd currypasta
1 dl jordnötssmör
Nästan 1 dl mango chutney
1 burk kokosmjölk

Blanda kryddorna med mjölet, häll i fisksåsen och vattnet och rör om ordentligt. Blanda ihop med färsen. Det ska bli lite blöt och lös smet, men om den är för lös för att forma tillsätt lite mer potatismjöl.

Forma smeten till små köttbullar.

Värm oljan i en stor stekpanna eller i en gryta. Låt currypastan steka med oljan under konstant omrörning i minst 90 sekunder. När pastan är helt utrörd, rör ner jordnötssmöret och sedan chutneyn. Fortsätt röra tills allt blandat sig och har en trögflytande konsistens. Tillsätt då kokosmjölken. Låt puttra ihop och smaka av, ev kan det behövas lite mer chili. Dra ner värmen något och rör ner ett par frikadeller i taget. När alla frikadeller är i grytan, lägg på lock och låt puttra i ca 15 minuter.

Servera med ris eller nudlar.
 
 


Obs! Nu var detta en spontan matlagning så alla ingredienser jag hade velat ha fanns inte tillgängliga. Jag är övertygad om att det blivit ännu godare med färsk koriander nerhackad i smeten och/eller såsen. Hackade jordnötter att strö över maten hade inte heller varit dumt.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: