madebymartina.blogg.se

Mat gjord av mig. Vardagsmat i en småbarnsfamilj blandat med festmat, snabbt och enkelt blandat med lite mer komplicerat - gemensamma nämnaren är att jag tycker det är gott.

Aioli - ett tillbehör som passar till mycket

 
Min man röker räkor som vi ska äta ikväll. Då kan jag inte låta bli att göra lite aioli.

Detta behövs:
3 klyftor vitlök
1/2-1 krm cayennepeppar
1 msk senap
1 msk vitvinsvinäger
Salt och peppar
3 äggulor
1,5 dl olja (oliv eller rasp)

Ta fram alla ingredienser och låt dem stå framme minst en halvtimme. Om alla ingredienser har samma temperatur minskar risken att aiolin skär sig.

Lägg vitlök, senap, vinäger och cayenne i en mixer eller matberedare med knivarna i. Mixa snabbt ihop. Smaka av med salt och peppar.

Dela äggen så att det inte blir kvar någon äggvita, jag tycker det är enklast att hälla äggulan fram och tillbaka mellan två skaldelar tills all vita runnit bort.

Lägg äggulorna i mixerna och blanda snabbt ihop.

Häll oljan i en liten kanna, starta mixern/matberedaren och häll långsamt i oljan i en tunn, tunn stråle. När all olja arbetats in i aiolin ska den vara tjock och krämig.

Det går naturligtvis att ha i mer olja, då blir den ännu tjockare - men även mer mäktig och mättande att äta.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: